Nápad na Tasty Slovakia a cestopis Malmö-Kodaň

Rok 2017. Pre mňa a priateľku rok, kedy sme navštívili 13 európskych krajín a ktorý mi priniesol nápad na Tasty Slovakia. Tento nápad súvisel práve s cestou do Švédska a Dánska, tak som sa rozhodol, že to spojím do jedného cestopisu. Veci týkajucé sa len Tasty Slovakia vyznačím.

Takto to začalo

Ku koncu roka, koncom novembra, sme mali pár dní voľna a našli sme spiatočné letenky do Švédskeho Malmö, len za 16€ z poľského letiska Krakov. Pomohla nám knižka „Cestuj bez miliónov“ od travelhackerky Janky. Vďaka jej tipom sme sa vždy vedeli dostať k výhodným letenkám a ubytku.  K letenkám sme potrebovali ešte ubytko a prvý krát sme využili AirBnB u milej osoby Leny. Ostávalo nám už iba rezervovať si parkovacie miesto pri letisku v Krakove.

Deň pred odletom, sme sa pobalili a išiel som Lene kúpiť do obchodu nejakú slovenskú maličkosť. Horalky sú klasika ale len tie samozrejme nestačia. Našiel som ešte peknú bonboniéru „Slovensko“ kde na obale každého bonbónu bola vyobrazená nejaká z dominánt našich miest. A ďalší deň sme mohli vyraziť.

Na letisko sme to mali 4 hodiny. Auto som nechal na neďalekom parkovisku King Parking iba za 9,45€ na všetky dni. Majiteľ nás odviezol k odletom a už nám ostalo len odletieť. Čas sme si rôzne krátili. Začal som si obzerať tú bonboniéru čo sme mali pre Lenu a zostal som trošku sklamaný, pretože bola Made in Czech Republic a to som chcel práve niečo slovenské. Ešte sme sa zdržali pri obhliadkach batožiny… priateľka mala so sebou zásobu zabudnutých nožíkov a vidličiek, ktoré si nevybalila z kabelky. 😀 ale inak všetko v poriadku.

Na letisko v Malmö sme pristáli pred obedom, hneď sme si išli kúpiť lísky na autobus do centra. Pri automatoch sme stretli partiu slovákov, tak sme sa dali do reči. Tiež išli do Malmö, ale ešte v ten deň išli do Kodane, pretože oni si ubytovanie zabookovali tam.

V Malmö poprchalo a bolo chladno. Rozhodli sme sa, že sa zájdeme niekam najesť. K Lene sme mali ísť až popoludní. Po obede sme si spravili menšiu prechádzku a neskôr zašli na naše prechodné bydlisko, neďaleko centra. Lena nás privítala v jej menšom, ale za to útulnom byte. Bola doma s priateľom a pozerali hokej – Švédsku ligu. Lena vyštudovala vysokú školu fotografie, po škole bola niekoľko rokov v USA pokračovať v štúdiu a získavať prax.  Keď sa vrátila, lepšie sa jej doma, vo Švédsku presadzovalo. Dole v ulici, kde sme boli, má otvorené aj svoje fotoštúdio. Fotí vážne pekne, veď sa presvedčte sami http://www.scandiaphoto.com/ My sme jej zase porozprávali o nás, o Slovensku, dali sme jej mlsanice a kecali sme, a kecali. Samozrejme aj o hokeji. Než sme večer vybehli do ulíc, vybavila nás tipmi a turistickými mapami.

Dlho sme vonku neboli, bola zima a doľahla na nás únava. Ale prikladám aj nejaké fotografie z tohto večera.

Ďalší deň stále poprchalo a fúkal silný vietor, tak sme si povedali, že do Kodane pôjdeme až v poradí tretí deň. Z kuchyne sa do spálne začala šíriť brutálna vôňa. To nás už čakali raňajky. Do vtedy a od vtedy som nejedol lepšiu slaninu! Predstavte si tú, ktorá sa dáva do sendvičov v McDonald’s, tak ešte o dosť lepšiu. Po raňajkách sme sa naobliekali ako cibule a vyrazili do centra. Misiou dňa bolo – kúpiť magnetky. Navštívili sme námestie Stortorget, pozreli sme kostoly čo sme cestou postretávali, parky, navštívili sme aj hrad, kde toho bolo veľa čo pozerať. Dá sa povedať, že je to veľké múzeum. Hlavne sme sa tam aj trochu zohriali. Od hradu to bolo už len kúsok ku dokom a mrakodrapu Turning Torso. Odtiaľ sme si išli obzrieť aj vlakovú stanicu, kde som našiel klavír, hneď som zaň zasadol, ale len kvôli fotke. Ľudia čo postávali a sedeli okolo už ale spozorneli, čo začnem hrať. Musel som ich sklamať, mal som skrehnuté prsty. 😀 Malmö je celkom veľké mesto ale suvenír shopy sme hľadali dlho. Našli sme dva. Jeden pred vlakovou stanicou a jeden neďaleko v uličke aj to s pomocou uja Google. V regáloch im prevažovali tie ich žlto-modré rohaté čiapky. Večer, keď sme sa vracali k Lene, urobila nám aj skvelú večeru. Dali sme si, aj keď sme už jedli vonku. Pri večeri sme prebrali what to do in Copenhagen a poradila nám aj aplikáciu Skanetrafiken, cez ktorú sme si kúpili celodenný ticket za 20€ na osobu, ktorý zahŕňal spojenie medzi Malmö a Kodaňou, a všetky MHD v týchto mestách. Pripravení na nový deň, sme šli spať.

Ráno sme nasadli na vlak a viezli sa dlhým mostom Øresundsbroen ponad more. Kodaň bola už úplne o niečom inom. Viac ľudí, turistov, bicyklov, možností, suvenír shopov a už aj vianočná výzdoba. Vtedy sme si povedali, že nás, podobne ako tých Slovákov, mohlo tiež napadnúť ubytovať sa v Kodani. Vystúpili sme na hlavnej vlakovej stanici a odtiaľ sme si dali prechádzku cez mesto. Prechádzali sme okolo veľkého známeho zábavného parku Tivoli ale kvôli chladnému počasiu sme sa radšej rozhodli, že to absolvujeme pri ďalšej návšteve Škandinávie. Sme fanúšikmi Lega a Disneyho tak sme sa zastavili v ich stores. Predsa Lego pochádza z Dánska. V shopoch sme pokúpili ďalšie suveníry, mali tam aj veľa Švédskych motívov a aj celkovo Škandinávskych. Potom sme sa Metrom zviezli k Malej morskej víle. Nebolo tam tak veľa ľudí ako som čakal. Ale zabavili sme sa tam asi najviac zo všetkých. Nečakali sme v rade na fotku ako ostatní, lebo sme fotku nechceli. To bolo prvé plus. Druhé plus bolo sledovať ľudí, ako sa k nej po šmykľavých kameňoch dostávajú a keď už začnú pózovať, zaútočí na nich labuť. No zomrel som. A takto sa tam striedali jeden za druhým. Labuť sa bavila tiež.

Od Morskej víly sme sa presunuli na Vianočné trhy. Pár stánkov bolo ladených do vikingského štýlu. Predávali tam najmä kožušiny, predavači boli dobovo oblečení a mali tam so sebou aj obrovských psov… ak by to boli aj originál vlci, nečudoval by som sa. Kodaň bola vážne dobrá. Než sa ale deň skončil, chceli sme vo Švédsku navštíviť IKEA. So západom slnka sme cestoval späť po moste ktorý spája tieto dva štáty. Ako sme prekročili „hranice“ prešli sme malou kontrolou. Lena nám hovorila, že nedávno mali nejaký problém s imigrantmi, tak Švédska strana kontroluje, kto k ním prichádza. Vystúpi sme pri hokejovej aréne Malmö. Odtiaľ sme išli autobusom k IKEA. Šoférovi sme ukázali, že máme ticket kúpený cez aplikáciu, všetko v poriadku. V IKEA sme si samozrejme čo to pokúpili ale hlavne sme vyskúšali švédske IKEA guličky. Boli chuťovo trošku iné ale stále výborné. Miesto brusnicového džemu ale podávali zdravší hrášok.

dav

Ďalšie ráno sme sa naraňajkovali, pokecali ešte s Lenou a vyrazili sme na autobus, ktorý nás zviezol na letisko. Je to bomba bývať u domáceho a najmä v tak rozvinutej krajine ako je Švédsko. Bolo to dosť cítiť. Kde mohli byť ekologickí, boli ekologickí. V obchodoch ste nestrácali čas. Samoobslužné pokladne sú samozrejmé aj u nás, už aj čítačky ktoré si pred začatím  nákupu vezmete a priebežne pípate tovar po tovare, ktorý si vezmete domov. To koncom roka 2017 na SR vo veľa mestách ešte nebolo. Ak vôbec. Možno v Bratislave. Kde bola predavačka, podali ste jej bankovku, ak ste neplatili kartou, ona naťukala čo ste jej podali a stroj vám vydal zostatok. Robotizujú a digitalizujú. Väčšina ľudí robí z domu. Okrem tejto vyspelosti majú aj nedotknutý sever krajiny. Kam sa chodia pokochať obrovskými losmi.

Veľa ľudí cestujeme do zahraničia. Chodíme za známymi, spoznávame nových ľudí. Veľa ľudí cestuje sem k nám na Slovensko. A ten fakt, že keď som chcel niekomu podarovať niečo vážne slovenské, strávil som pri premýšľaní dosť času. Či im dám slovenský alkohol, či im dám to a to. Či im bude oštiepok alebo iný syr chutiť a či sa cestou nepokazí. Všetci majú radi snacks. Či sladké alebo slané. Nikdy to nič nepokazilo. Youtuberi vlogujú o tom ako ochutnávajú naše Horalky a české Fidorky alebo Margotky. Takto vznikol nápad boxu „Tasty Slovakia“. Deväť pochutín plus jeden nápoj, všetko slovenskej výroby, v jednej krásnej krabici. Produkt ktorý je vhodné podarovať priateľom, obchodným partnerom, členom športového tímu, komukoľvek. Produkt ktorý ocenia ochutnávači a zvedaví turisti. Preto som sa rozhodol tento produkt prinášať na trh cez e-shop a aj do kamenných obchodov v turistických oblastiach. Aby sme mali každý jednoduchšie rozhodovanie.